7 v'sUncategorized

Blog. De 7 v’s: Van Paardenkracht naar ‘Vinesse’

Verras

Ja, de spellingcontrole weigert het goed te keuren, maar ik vind het mooi. Van de 5 marketing p’s naar de 7 v’s, oftewel van rationele pk’s en prestatie, naar de finesse en subtiliteit van de 7 v’s. Hierover zal ik de komende maanden meer vertellen. Een tipje van de sluier? Het draait allemaal om het creëren van klantbeleving, want: hoe doe je dat? Les 1: Verras.

Waar de 5 p’s gelden als ‘heilige graal’ voor veel marketeers, praten we bij Ideas4You liever over de 7 v’s. Allen emotionele aspecten waardoor een klant ‘geraakt’ wordt. Want wanneer we de klant in zijn ziel raken, komen prijs, product, plaats, personeel en promotie als vanzelf een keer in beeld. De komende maanden zal ik daarom meer vertellen over deze 7 v’s en dieper ingaan op hoe we daarmee de klant kunnen raken. We trappen af met de nummer 7: de V van Verras.

Hoe creëer je iets dat de klant niet verwacht?
Verrassing: ‘iets waarmee je iemand onverwacht blij maakt’, meldt het woordenboek. Bij Ideas4You staat Verras voor meer. Hoe creëer je iets dat de klant niet verwacht? Hoe zorg je dat hij of zij daardoor met een glimlach de ‘deur’ uitgaat? Verrassen doe je niet door iedere keer dezelfde grap te maken of dezelfde actie te houden. Verrassen doe je dan ook niet wekelijks, maar precies zo vaak dat het ook echt een verrassing blijft. De klant had het niet (kunnen) zien aankomen.

Hoewel Verras slechts één van de 7 v’s is, heeft het een enorme invloed op de klantbeleving. Want iedere klant die met een lach op zijn gezicht jouw winkel, restaurant, café, lunchroom, (pret)park of noem het maar op uitloopt , is een loyale klant in wording. In de volgende blogs vertel ik meer over dit proces en natuurlijk over de andere v’s. Het begin is er. Want als een klant lacht, ontdek je vanzelf dat ook jij je lach niet meer van je gezicht krijgt.

Verrassingstip
Tot slot nog een Verrassingstip voor deze maand: loop een stukje met de klant mee naar buiten. Het is tenslotte mooi weer. Niets gekocht? Ook dan. Geef hem of haar dat stukje waardering en extra aandacht. Zo vormt de toonbank geen barrière en blijf jij in beweging. Mooi meegenomen toch?

Tot de volgende v,
Die van Vakman