7 v'sUncategorized

Blog – De 7 v’s: De V van Vakman

Vakman

En, hoe is het gegaan met de verrassingstip? Het werkt hè? Vertelden we in onze vorige blog nog over hoe je net dat extra stukje waardering aan je klant kunt geven, in deze tweede blog gaan we in op de V van Vakman. Want ook deze V maakt een onlosmakelijk onderdeel uit van de beleving van de klant.

Bij Ideas4you werken we niet met de 5 p’s, maar met de 7 v’s. Stuk voor stuk emotionele aspecten waarmee een klant ‘geraakt’ wordt. Gezamenlijk vormen ze dé ingrediënten van klantbeleving. We trapten af met nummer 7: de V van Verras. Deze keer is het de beurt aan nummer 4: Vakman.

Fingerspitzengefühl
Een vakman is volgens de Dikke van Dale ‘iemand die zijn vak grondig kent’. Zonder vakmannen geen onderscheidende producten en diensten. Zonder vakmanschap geen expertise. Of zoals onze oosterburen het zo mooi omschrijven: zonder vakmanschap geen Fingerspitzengefühl. Huh? Fingerspitzengefühl? Daarmee bedoelen we de sensitiviteit waarmee we ons vakmanschap kunnen onderstrepen. Het is die persoonlijke touch die een eigen product uniek maakt. Denk aan de signatuur onder het schilderij. Als ondernemer bepaal je zelf de kleuren van dat schilderij. Zo kun je inspelen op de emoties van de klant.

Een vakman kan kiezen uit een scala aan mogelijkheden waarmee het de klant kan raken. Maar waar veel ondernemers de mist in gaan: ze vergeten de klant mee te nemen in dat vakmanschap. Laat letterlijk en figuurlijk zien wat je in huis hebt! Toon het, maak zichtbaar wat je maakt en vooral hoe je dat doet!

Neem de klant mee!
De mogelijkheden daartoe zijn divers. Dat kan fysiek in de winkel, door middel van video- en/of tv-schermen of door een doorkijk naar je werkplaats te maken. Het tonen van vakmanschap vormt een belangrijk onderdeel van jouw verhaal: neem de klant daarin mee!

Nog regelmatig zien we de traditionele winkels: verkoopruimte voorin, de werkplaats, bakkerij, slagerij of atelier achterin. Wij geloven erin dat werkplaats en winkel een geheel moeten vormen: één ruimte, waar de klant centraal staat. Bedrijven die uitblinken in het verbeelden van hun vakmanschap én daarbij gebruik maken van een persoonlijke touch, dat zijn voor ons de echte winnaars. Want zij zijn op weg naar de ultieme klantbeleving!

Verbeelding verbeelden
Nieuwsgierig naar hoe jij zo’n winnaar kunt worden? Bij Ideas4you genieten we van zulke uitdagingen. Hoe maken we jouw vakmanschap inzichtelijk? Hoe verbeelden we de verbeelding? We denken graag met je mee. Wil je eens brainstormen? Neem contact met ons!